مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

ماهواره ملی «فجر» با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. خبر ناگهانی پرتاب ماهواره فجر توسط وزارت دفاع در آستانه روز ملی فناوری فضایی اعلام شد.

ماهواره فجر

اين ماهواره كه چهارمين ماهواره بومي ايراني محسوب مي‌شود با همكاري سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع و شركت صنايع الكترونيك ايران ساخته و پرتاب شده است. در متن فرمان رئيس‌جمهور آمده است: «با سلام و تحيت به پيشگاه پيامبر رحمت و درود بر منجي عالم بشريت، اجازه پرتاب ماهواره ملي فجر با ماهواره‌بر بومي سفير فجر را صادر مي‌كنم. علي بركت‌الله.»

حسن روحاني پس از پرتاب موفقيت‌آميز ماهواره ملي فجر به فضا، با تبريك اين اتفاق گفت: « دانشمندان و انديشمندان برجسته ايران در زمينه علوم فضايي وارد مرحله جديدي شده‌اند.»

روحاني افزود: «دولت مصمم است مسير پيشرفت ملي را ادامه دهد و ان‌شاءالله در سال‌هاي پيش رو به مرحله‌اي مي‌رسيم كه همه نيازهاي كشور در عرصه‌هاي فضايي، به‌دست دانشمندان پرتوان ايران و بر مبناي تكنولوژي بومي تأمين خواهد شد.»

سردار حسين دهقان وزير دفاع نيز با تبريك اين موفقيت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامي، رياست محترم‌جمهور و ملت شريف ايران گفت: طراحي و ساخت ماهواره ملي فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادي دانشمندان و محققان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران و شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و مراكز تحقيقاتي، علمي و دانشگاهي كشور است و نشان ديگري بر تداوم رشد بالنده علمي كشور در عرصه فناوري‌هاي پيشرفته است.

سردار دهقان در ادامه افزود: مركز هدايت و كنترل عمليات فضايي كشور عهده‌دار پشتيباني و نظارت بر عمليات بهره‌برداري ماهواره فجر به كمك شبكه ايستگاه‌هاي زميني بومي است كه تمامي مراحل طراحي، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضايي شركت صنايع الكترونيك ايران انجام شده است.

  • فعاليت‌هاي فضايي در ايران

انتشار خبر پرتاب ماهواره فجر در حالي است كه چندي پيش سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رياست‌جمهوري اعلام كرده بود كه به‌زودي يك ماهواره ايراني به فضا پرتاب خواهد شد و كارشناسان فضايي انتظار پرتاب ماهواره شريف‌ست را داشتند؛ چرا كه شريعتمداري آذر‌ماه امسال اعلام كرده بود كه با توجه به اعلام آمادگي وزير دفاع كه مسئوليت پرتابگرها برعهده اين حوزه است، محموله فضايي شريف‌ست تا 22بهمن امسال به فضا پرتاب مي‌شود.

مراسم روز فناوري فضايي كه هرساله ۱۴ بهمن‌ماه برگزار مي‌شود امسال به‌دليل تأكيد رئيس‌جمهور بر حضور در اين مراسم به تعويق افتاده است. به‌گفته مسئولان سازمان فضايي كشور، مراسم روز فناوري فضايي قرار است در 2هفته آينده با كاهش حجم كاري رئيس‌جمهور در سالن اجلاس سران كشور برگزار شود.

در اين مراسم قرار است علاوه بر تقدير از پژوهشگران برتر فناوري فضايي، نمايشگاه دستاوردهاي جديد فضايي نيز دايرشود. البته سازمان فضايي در رابطه با رونمايي‌ها سكوت كرده، ولي سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور روز گذشته از پرتاب يك ماهواره در روزهاي آينده خبرداد كه ممكن است اين ماهواره نيز در ‌مراسم روز فناوري با حضور رئيس‌جمهور پرتاب شود.

  • نهمين كشور، نهمين پرواز

كشور ايران نهمين كشور دنياست كه مستقلاً موفق به پرتاب ماهواره شده‌ است. زهره، اميد، مصباح۱، مصباح۲، سينا۱، طلوع، رصد، نويد و فجر ماهواره‌هايي است كه ايران تا‌كنون به فضا پرتاب كرده است. ماهواره فجر به‌عنوان نخستين ماهواره با ماموريت انتقال مداري كشور با قابليت تغيير مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ كيلومتر بيضوي به مدار ۴۵۰ كيلومتر دايره‌اي با استفاده از پيشبرنده گاز سرد (تراست گاز سرد) است كه سبب افزايش طول عمر ماهواره به 1/5‌سال مي‌شود. اين ماهواره با كمك ماهواره‌بر سفير ۱ - ب به فضا پرتاب شد. جرم اين ماهواره ۲ كيلوگرم و شكل سازه آن شش‌ضلعي است.

  • ماهواره شريف‌ست در نوبت پرتاب

ماهواره شريف‌ست‌ كه حاصل زحمات و تلاش‌هاي بيش از 100نفر از دانشجويان، دانش‌آموختگان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف است از سال گذشته آماده پرتاب شده ولي به دلايلي تاكنون معلق مانده است. شريف‌ست با قدرت تفكيك 5متر و ارائه عكس رنگي وظيفه عكسبرداري از سطح زمين را دارد. وزن ماهواره دانشجويي شريف‌ست كمتر از 50كيلوگرم است و پس از پرتاب در مدار ژئو و ارتفاع 500كيلومتري از سطح زمين قرار خواهد گرفت. شريف‌ست كه با ماهواره‌بر بومي سفير ا-ب به فضا پرتاب مي‌شود مجموعه‌اي متشكل از گروه‌هاي تحقيقاتي در زمينه‌هاي اپتيك و تصويربرداري، سازه، حرارت، مخابرات، ديناميك و كنترل، توان، رايانه پرواز، ايستگاه زميني، قابليت اطمينان، تست و يكپارچه‌سازي‌ در پروژه ساخت ماهواره دانشگاه صنعتي شريف مشاركت داشته‌اند و فعاليت‌هاي دقيق علمي و پژوهشي در اين پروژه انجام شده است.

کد خبر 286166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha